0498 88 42 00

Als je kunt kiezen tussen moeilijke en makellijke weg, kies dan de moeilijke. Je hebt er meer plaats en ruimte.

PERSARTIKEL

Het Laatste Nieuws
11-07-2014

Ik wandel om verdriet te verwerken.

Koksijdenaar Bart Baert (52) opent vandaag in de Zeelaan in Koksijde zijn wandelwinkel, hij is ook wandelcoach en heeft een wandelclub opgericht. De kracht van die sport ontdekte hij na het verlies van zijn zoon Brecht en dochter Annelies. Beiden stierven aan dezelfde stofwisselingsziekte.

Bart Baert is afkomstig van Bellegem en was dertig jaar actief in het bedrijfsleven. Hij maakte onder meer carrière als algemeen directeur van het bedrijf Alpheios uit Wilrijk dat schoonmaakproducten verkoopt. Dit jaar gooit Bart het over een heel andere boeg. Vandaag opent hij in de Zeelaan 229 zijn wandelwinkel Buencamino. "De naam van mijn project betekent 'goede weg'", verduidelijkt Bart. "Dat is een verwijzing naar de begroeting aan pelgrims op weg naar Santiago de Compostella. Ik heb die wandelroute drie jaar gedaan na het overlijden van mijn twee kinderen. Het was mijn manier om mijn verdriet een plaats te geven, want het was en is nog altijd bijzonder moeilijk om te begrijpen dat zowel Brecht als Annelies overleden aan dezelfde stofwisselingsziekte."

Kinderen met unieke talenten

"Annelies werd in 1985 geboren en Brecht in 1987", vertelt Bart. "Alles ging goed, tot Annelies naar de kleuterklas ging. Haar spraak evolueerde niet meer, net zoals de fijne motoriek en ze was ook niet meer zindelijk. Het was een hele lijdensweg om uiteindelijk te weten te komen dat ze aan een stofwisselingsziekte leed. We hadden nog maar die diagnose gehoord of we stelden bij Brecht dezelfde symptomen vast. Als je kinderen hebt, zie je hun hele toekomst voor je, maar die viel in één keer weg. Toch heb ik me nooit het slachtoffer gevoeld. Ik zocht steeds naar de mogelijkheden en het wandelen heeft me daarbij geholpen. We zijn naar Koksijde verhuisd omdat je hier zoveel mooie natuur hebt. Mijn kinderen konden niet veel meer zeggen, maar je zag ze genieten als we de wandelschoenen aantrokken. De ziekte van mijn twee kinderen heb ik moeilijk kunnen dragen. Ik vluchtte weg in mijn werk, maar tijdens het weekend, als Brecht en Annelies niet in hun instelling in Deinze zaten, maakte ik tijd. Brecht heeft tot twee jaar voor zijn dood kunnen stappen, maar Annelies zat al in een rolstoel toen ze haar plechtige communie deed. Vanaf haar zestiende was ze bedlegerig en kreeg ze sondevoeding. Interne bloedingen na het vernieuwen van een maagsonde werden haar in 2005 fataal. Brecht leed onder de hevige botpijnen en kreeg veel morfine. Na een ademhalingsstilstand is hij twee jaar later een natuurlijke dood gestorven. Mijn kinderen hebben nooit 'ik zie je graag' kunnen zeggen, maar toch heb ik een onvoorwaardelijke liefde gevoeld en ook een grote vechtlust. Als je met zulke verschrikkelijke pijnen kan omgaan, moet je wel een doorzetter zijn. Brecht en Annelies waren kinderen met unieke talenten die vandaag mijn mascottes vormen in mijn wandelwinkel in Koksijde."

Wandelen om te verwerken

In 2010 wandelde Bart voor het eerst naar Santiago, de daaropvolgende jaren nog twee keer. "Zo heb ik het verlies een plaats kunnen geven in mijn lichaam. Het verdriet mag er zijn, ik heb het toegelaten en zo kwam er energie vrij voor iets anders. Het is daarna dat ik in Nederland een opleiding voor wandelcoach heb gevolgd. Ik richt me naar zowel bedrijven als particulieren die nieuwe inzichten nodig hebben. Aandacht hebben voor de situatie, het accepteren en dan actie ondernemen, zijn de kernbegrippen in mijn aanpak. Door al wandelend te spreken, stimuleer je meer de geest, word je creatiever, ben je frisser en voel je je minder geremd. Door onderweg als coach gerichte vragen te stellen, komen we vaak tot nieuwe ideeën. In mijn zaak in Koksijde kan je alle nodige wandelattributen kopen. Daarnaast heb ik ook een wandelclub opgericht die vanaf augustus elke derde maandag van de maand in de ruime regio Koksijde zal wandelen."Bart Baert vraagt als personal wandelcoach 110 euro per anderhalf uur, voor bedrijven en organisaties is dat 275 euro voor tweeënhalf uur. Info: www.buencamino.be of bart@buencamino.be.

GUDRUN STEEN